Webshop Fulfillment // Alle Info & Aanbieders

Foto van Martijn Heijmans - auteur van artikel
Martijn Heijmans - Dropshipping en Webwinkel Expert

Geplaatst: 16 april 2020 in E-Fulfillment artikelen


Een webshop runnen, maar zelf geen magazijn en personeel nodig hebben voor het verpakken en verzenden van je pakketten? Dat kan met fulfillment ook wel e-fulfillment genoemd!

Heel grote webshops werken met fulfillment. Welke dat zijn kun je alleen zien op de sites van de fulfillmentaanbieders, want jij als klant merkt er helemaal niets van!

Maar je kunt denken aan grote spelers als de Bijenkorf en Bol.com, die gebruik maken van fulfillment gigant Ingram Micro.

Wat is e-fulfillment / fulfillment?

Bij fulfillment heb jij een webshop en laat jij jouw voorraad naar het fulfillmentbedrijf sturen. Dit bedrijf slaat jouw voorraad dan op in hun magazijn. Vervolgens stuur jij jouw orders door naar het fulfillment bedrijf en gaan zij aan de slag voor jou! Jij hebt dus geen magazijn nodig en geen personeel die de orders inpakt en verzend.

E-fulfillment magazijn met goederen

Wat kan een fulfillmentbedrijf voor je doen?

Diensten die een (e-)fulfillmentbedrijf normaal gesproken voor jou uit handen neemt zijn:

  • Aannemen van jouw producten van jouw leverancier en die opslaan in hun magazijn.
  • Verzorging van een koppeling tussen jouw webshop en het magazijn.
  • De order ‘picken’ (producten uit het magazijn halen).
  • Order verpakken en verzenden naar jouw klanten.
  • Eventuele aanvullende diensten om het jou makkelijk te maken. Dit zijn bijvoorbeeld het fotograferen van producten voor je webshop of klantenservice.

Hoe gaat het fulfillmentproces in zijn werk?

Als je een order krijgt in je webwinkel dan is het proces dus:

  • Klant doet een bestelling bij jouw webshop.
  • Jouw webshop software stuurt automatisch de bestelling door naar de fulfillment aanbieder.
  • De fulfillment aanbieder gaat voor jou aan het werk, haalt de bestelling uit het magazijn, pakt de bestelling in en geeft deze mee aan de pakketdienst (b.v. PostNL, DHL of DPD).
  • Klant krijgt een track en trace code in zijn email om te kunnen zien wanneer zijn pakket wordt geleverd.
  • Pakket wordt geleverd.

Tijdens dit proces merken klanten er niets van dat jouw bestellingen worden uitgevoerd door de fullfilment aanbieder.

De pakketten krijgen een pakbon of factuur met jouw logo meegestuurd. En als je veel pakketten verstuurd, kan natuurlijk ook jouw logo op de doos of andere verpakking.

De voordelen van (e-)fulfillment:

  • Je hoeft geen magazijn te huren.
  • Je kunt snel opschalen of downsizen als je webshop goed of slecht loopt.
  • Geen personeel nodig om bestellingen uit het magazijn te halen, en ook niet om de bestellingen te verpakken en te verzenden.
  • Volumekorting op verzending. Doordat het fulfillmentbedrijf pakketten voor meerdere webshops verzend, kan men vaak korting bedingen op de tarieven van pakketvervoerders zoals PostNL, DHL of DPD. Deze korting geven ze door aan de klant.

De nadelen van (e-)fulfillment:

  • Je moet er voor betalen. Dat moet je natuurlijk ook voor een eigen magazijn en personeel, dus je moet berekenen of het uit kan en/of dat de meerprijs het waard is voor het gemak dat je krijgt.
  • Je hebt minder controle over de goederen en het verzendproces. Maar meestal krijg je toegang tot een z.g. Warehouse Management Systeem (WMS), waarbij de voortgang van de orders, en de status van je voorraad altijd kunt controleren.

Of fulfillment dus wat voor jou is hangt heel erg af van hoeveel gemak je zoekt, en wat je daarvoor wilt betalen.

Direct beginnen, geen risico!

Je eigen webshop beginnen? Begin direct!

PROBEER NU 14-DAGEN GRATIS

Met Shopify is zeer geschikt voor e-fulfillment.

Essentiële dingen die je moet weten over fullfilment

Wanneer je op zoek gaat naar een fulfillmentaanbieder dan zul je enkele termen en zaken tegen komen die je absoluut moet weten en van belang zijn:

Wat is cut-off tijd?

Tot de cut-off tijd kunnen klanten bestellingen doen en zal normaal gesproken de bestelling de volgende dag worden geleverd.

Cut-off tijd

De cut-off tijd kan erg verschillen. De maximale cut-off tijd in de markt is 23:59.

Webshopkoppeling

Het is belangrijk dat jouw webshop is gekoppeld met het magazijn van het fulfillmentbedrijf. Jouw bestellingen worden daarmee automatisch in het systeem van de fulfillment aanbieder gezet.

Soms kan een fulfillment aanbieder alleen met specifieke webshop software werken zoals Magento, Woocommerce, Lightspeed, CCVShop of Shopify.

Andere aanbieders kunnen met alle webshopsoftware koppelen, of maken zelfs speciaal de koppeling voor je!

Verzending van pakketten

Het fullfilmentbedrijf heeft een magazijn met goederen van meerdere webshops en verpakt en verzend dus ook bestellingen van meerdere webshops. Dit betekent dat ze goede contracten hebben met pakketdiensten zoals PostNL, DHL, DPD, UPS, FedEx, Transmission, Packs etc. etc.

Sommige aanbieders hebben een contract met één pakketdienst, anderen kunnen met meerdere partijen verzenden. Sommige fulfillmentbedrijven kunnen met bijna alle in Nederland actieve pakketdiensten verzenden.

Heb je een voorkeur voor een pakketdienst of wil je dat altijd de goedkoopste verzendoptie word gekozen dan kan dit van belang zijn!

Foutmarge

Sommige aanbieders zetten de foutmarge van het orderpicken op hun website. Waar het gehele proces van goederen uit het magazijn halen, verpakken en verzenden met een robot gaat, is dit natuurlijk meestal hoger dan wanneer er mensen voor je aan het werk zijn om dat te doen.

Niet alle aanbieders zetten hun foutmarges op de site, waar we ze konden vinden, vind je ze bij de lijst van alle Nederlandse fulfillment bedrijven op onze site.

Sommige bedrijven bieden marges van 99,99%, andere bedrijven zitten rond de 98%. Staat het nergens? Vraag er dan naar!

Bedenk je wel, 98% betekent dat 2 pakketten per 100 niet goed gaan. Dat is vervelend voor de klant en dus niet goed voor jou. Bij 99,99% gaat het slechts 1 keer per 10.000 pakketten niet goed.

Waar op letten bij kosten fulfillment

Als je op zoek bent naar een fullfillmentaanbieder dan kijk je natuurlijk naar de kosten. Toch is het verstandig daar niet alleen naar te kijken, de goedkoopste aanbieder kan toch de duurste blijken.

Het is van belang naar de gehele dienstverlening te kijken en te zorgen dat je zoveel ontzorgd wordt. Blijkt het dat er weinig geadministreerd wordt? Dan is het mogelijk dat je dit een hele hoop uitzoek werk gaat opleveren.

Verder is het handig om bij het zoeken naar een fulfillmentaanbieder het volgende voor jezelf op een rijtje te hebben:

  • Hoeveel goederen je denkt op te slaan, eventueel in vierkante meters, aantallen met afmetingen of een andere manier om te weten hoeveel ruimte er nodig is voor je voorraad.
  • Hoeveel verschillende soorten producten (SKU’s)?
  • Hoeveel pakketten je verwacht te versturen per maand.
  • Moet je betalen voor het koppelen met jouw webshop.
  • Zijn er eenmalige startkosten?
  • Zijn er vaste maandelijkse kosten b.v. voor gebruik software of ondersteuning?
  • Ga je je eigen verpakkingsmateriaal gebruiken of levert het fulfillment bedrijf die?
  • Hoe gaat men om met voorraadverschillen? (als er door fouten dus iets kwijt raakt uit jouw voorraad)

Natuurlijk hoef je niet alles uit deze lijst te weten. Weet je het nog niet? Overleg dan met de aanbieder.

Wat is het verschil tussen (e-)fulfillment en dropshipping?

Fulfillment en e-fulfillment zijn dus hetzelfde. Maar dan is er ook nog dropshipping. Is dat dan ook hetzelfde?

Nee! Bij dropshipping houd jij geen voorraad aan. Daarbij heb je dus geen risico dat producten onverkocht blijven.

E-commerce

Bij fulfillment is de voorraad van jou, maar je slaat het op bij het fulfillmentbedrijf. In het magazijn van het fulfillmentbedrijf liggen dus voorraden van meerdere webshops en het fulfillmentbedrijf verstuurt ook pakketten voor meerdere webshops.

Is dropshipping daarmee beter of slechter dan fulfillment? Geen van beide, het hangt er net vanaf hoe jij je webwinkel wilt runnen.

Voordelen van zowel fulfillment en dropshipping t.o.v. een webshop met eigen magazijn en personeel

Er zijn dus drie soorten webshops:

  1. Met een eigen voorraad, magazijn en personeel.
  2. Met een eigen voorraad. Maar het magazijn en het personeel om orders te picken, orders te verpakken en orders te verzenden zijn uitbesteed aan een fulfillment bedrijf.
  3. Zonder voorraad, zonder magazijn en zonder personeel om orders te picken, verpakken en verzenden. Dat is de dropshipping webshop.

Bij zowel fulfillment en dropshipping heb je dus dezelfde voordelen:

  • Geen investering in magazijnruimte.
  • Geen kosten voor personeel om orders te picken, verpakken en verzenden.

Voordelen van dropshipping vergeleken met fulfillment

Het grootste voordeel van dropshipping is dat je producten pas koopt bij de dropshipleverancier wanneer een klant een bestelling heeft gedaan. Dit heeft als voordelen:

  • Geen risico dat je met onverkochte voorraden blijft zitten.
  • Je kunt makkelijk testen of een product goed verkoopt, je kunt het op je webshop zetten en vrijblijvend zien op het verkoopt.
  • Je hoeft niet vooraf te investeren in een voorraad.

Wil je snel en makkelijk je eigen dropshipwebwinkel beginnen?

Lees dan de volgende artikelen op onze website:

Natuurlijk heeft fulfillment ook voordelen vergeleken met dropshipping.

Voordelen van fulfillment vergeleken met dropshipping

De voordelen van fulfillment vergeleken met dropshipping zijn voornamelijk de controle die je hebt over alles hebt:

  • Bij fullfilment kun je vaak kiezen voor een pakbon, factuur, of zelfs verpakking met jouw logo.
  • Dropshipping leveranciers sturen producten van meerdere webshops naar klanten. Bij fulfillment kun je eigen unieke producten verkopen, die niemand anders verkoopt.
  • Producten liggen vaak al in Nederland, dus dicht bij de klant en bezorging is meestal al de volgende dag. Bij dropshipping moeten bestellingen vaak uit het buitenland (b.v. China komen).

Checklist

Ben je op zoek naar een fulfillment bedrijf die de voorraad van jouw webshop mag beheren en jouw producten mag verpakken en verzenden?

Dan kan deze handige checklist je misschien helpen bij het maken van een keuze.

  • Lees ook onze lijst met factoren die de prijs kunnen bepalen
  • Cut-off tijd, tot wanneer kunnen klanten een bestelling doen om het de volgende dag in huis te hebben?
  • Wat is de foutmarge en hoe worden fouten zoveel mogelijk voorkomen?
  • Kan de fulfillment aanbieder koppelen met mijn webshop? Kost dat extra geld?
  • Hoe gaat men om met retouren?
  • Wie levert het verpakkingsmateriaal?
  • Met welke pakketdiensten wordt er verzonden? Welke opties zijn er voor verzenden? B.v. verzenden naar afhaalpunten, zelfde dag bezorging.
  • Naar welke landen kan men allemaal verzenden?
  • Hoe snel kunnen ze beginnen met jouw orders te verwerken?
  • Is er mogelijkheid om te kijken hoe het Warehouse Management Systeem te bekijken? Dit is de software die jij gebruikt om de status van je voorraad en bestellingen te zien. Hier moet je dus makkelijk mee kunnen werken.

Waar vind ik een overzicht met (e-)fulfillment bedrijven?

Op onze website, onder het kopje ‘E-fullfillment aanbieders‘ vind je een compleet overzicht van alle Nederlandse fulfillment aanbieders.

Conclusie

De markt voor e-fulfillment is groeiende en er komen steeds meer spelers bij. Er is daarom volop keuze, en dat maakt het mogelijk om de beste aanbieder te vinden bij jouw webshop.

Natuurlijk zorgt de hoeveelheid aanbieders er ook voor dat het steeds moeilijker wordt om te kiezen. Wij hopen dat we met dit artikel je hebben geholpen.

[mashshare]