Wat is dropshipping / dropshipment


Dropshipping, ook wel bekend als dropshipment, is het process waarbij een webwinkel de order doorstuurt naar een dropshipping groothandel / dropshipping leverancier, die deze verwerkt en rechtstreeks opstuurt naar de klant van de webshop. Bij dropshipping maakt de webshop gebruik van de voorraad van, en verzending door, de dropshipment groothandel.


(dropshipping proces – klik voor groter)

 

Op Upyoursales.nl en ook op deze pagina, gaan we uit van dropshipping met een Nederlandse leverancier. In onze gratis database met dropshipping groothandels vindt je daarom ook alleen bedrijven die in Nederland gevestigd zijn. Bedrijven die niet in Nederland gevestigd zijn, maar wel aan Nederland leveren, zijn niet opgenomen in ons overzicht.

Om het proces van dropshipping te verduidelijken, hierbij een voorbeeld:

  • Tshirtmetgekketeksten.nl verkoopt T-shirts met leuke teksten via een webshop
  • Wanneer een klant een een t-shirt koopt en betaald heeft, zet de webwinkel de order door naar tshirt-groothandel.nl (in dit geval de dropshipping groothandel ook wel dropshipping leverancier)
  • Deze tshirt-groothandel verstuurt het t-shirt direct naar de klant

Het verschil tussen het bedrag dat de webshop ontvangt van de klant, en het bedrag dat de webshop betaald aan de dropshipping groothandel, is de winst

Afhankelijk van het systeem en de afspraken:

  • Moet de webshop zelf de groothandel (handmatig) betalen óf mag dit op rekening
  • Moet de webshop de order handmatig doorzetten, of kan dit via een geautomatiseerd systeem
  • Levert de groothandel een pakbon mee en/of verpakt hij de producten in het design van de webshop

Het automatiseren van het proces heeft natuurlijk zoveel mogelijk de voorkeur voor zowel de dropshipping leverancier, als de webshop, omdat dit de snelheid en het gemak ten goede komt.

Voordelen en nadelen van dropshipping

Zoals bij alles zijn er zowel voordelen als nadelen voor de webshop en de dropshipping groothandel.

Wat zijn de voordelen van dropshipping voor de webshop eigenaar?

  • Hoeft geen voorraad aan te houden
  • Geen werk van het verzenden
  • Minder, tot geen personeel nodig
  • Profiteren van het volume in pakketzendingen van de groothandel, daardoor b.v. concurrerend op verzendkosten en volgende dag levering
  • Profiteren van de efficiency van de groothandel in b.v. kosten besparen op verpakkingen, snelheid order verwerken

Wat zijn de nadelen van dropshipping voor de webshop eigenaar?

  • Moet klachten oplossen, ook over zaken waar hij geen invloed op heeft, zoals de snelheid van de verzending / verpakking
  • Geen exclusiviteit, anderen kunnen óók zo makkelijk de producten van de dropshipping leverancier verkopen
  • Moet erop vertrouwen dat de groothandel producten telkens goed op voorraad heeft, zodat wanneer een klant besteld, het product ook (tijdig) geleverd word.
  • Draait in bijna alle gevallen op voor de retouren en blijft verantwoordelijk

Wat zijn de voordelen voor de groothandel?

  • Met het aanbieden van dropshipment is het mogelijk om meer wederverkopers te verkrijgen. Immers, de webshop/wederverkoper hoeft geen financiële risico’s te nemen en profiteert van het volume in pakket zendingen van de dropshipping groothandel. Dit maakt de drempel lager voor mensen om wederverkoper te worden en/of producten op te nemen in de webshop.
  • Voor de groothandel is er weinig verschil of hij aan een particulier of aan een ander bedrijf levert.

Wat zijn de nadelen van de groothandel

  • Het kan soms tijd kosten om de samenwerking op te starten (b.v. het maken van pakbonnen, beschikbaar maken technische koppeling etc.), terwijl de webshop uiteindelijk (bijna) geen order levert.

Wat zijn de kosten van dropshippen?

Veel dropshipping leveranciers zullen geen extra vergoeding vragen voor het opstarten van jullie dropshipping samenwerking.

Sommige leveranciers willen wel een soort ‘commitment’, zodat ze zeker weten dat je serieus bent. Daarom vragen een bedrag om de samenwerking te starten.

Het kan ook zijn dat de dropshipping groothandel kosten maakt om met jou te beginnen met dropshippen. B.V. omdat het logo van je bedrijf op de pakbon komt, of zelfs op de dozen waarin de bestellingen worden verscheept. Het kan zijn dat de leverancier daarvoor extra kosten maakt en deze aan jou doorberekent.

Verder zijn de kosten van dropshipping per pakketje opgebouwd:

  • De prijs van het product waarvoor jij inkoopt.
  • Eventuele extra kosten voor het afhandelen van de order, zoals het producten uit het magazijn halen en inpakken.
  • Verzendkosten

Aandachtspunten bij het zoeken naar een geschikte dropshipping leverancier

Er zijn een aantal punten waar je op moet letten als je op zoek bent naar een dropshipment groothandel.

  • Betrouwbaarheid
  • Leversnelheid
  • Concurrentie
  • Prijsstelling
  • Klantenservice

Betrouwbaarheid

Bestudeer de website van de leverancier goed. Staan er adresgegevens op, kijk dan of dit op een privé of bedrijfsadres, en niet op b.v. een bedrijfsverzamelgebouw.

Zoek op Google of er geen zéér negatieve reviews en/of andere klachten over de leverancier zijn te vinden.

Neem contact op met de groothandel en kijk of ze in het correct Nederlands aan je antwoorden.

Indien je er bekend mee bent, kijk in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en kijk of het bedrijf er financieel goed voor staat.

Kijk op LinkedIn of er meerdere personen werken bij het bedrijf. Kijk ook of je de eigenaar kunt vinden, Google deze en zoek hem op social media en kijk of alles betrouwbaar lijkt.

Leversnelheid

De snelheid van leveren verschilt nogal per groothandel. Sommige leveranciers zullen je order dezelfde dag nog versturen als je de order doorgeeft voor 11:00, anderen voor 14:00 en sommigen misschien later op de dag.

Kijk met welke pakketdienst wordt verstuurd. De meeste bekende pakketdiensten zoals PostNL, DHL en DPD komen hun beloften na en bezorgen de volgende dag. Als je via Sendcloud begint met Dropshipping werk je met alle bekende pakketdiensten samen tegen gereduceerd tarief. 

Heeft de leverancier alles op voorraad? Mocht de leverancier ook weer moeten wachten op een leverancier dan kan de levertijd flink oplopen en klanten zullen bij jou gaan zeuren waar hun pakketje blijft.

Het is ook fijn als de dropshipment leverancier de track en trace code doorstuurt óf direct naar de klant, óf naar jou.

Concurrentie

Kijk op hoeveel andere sites de producten van de leverancier staan en vergelijk hun prijzen met de inkoopprijs die jij betaalt, kun je er wel een gezonde marge op maken? Als er veel concurrentie is, wordt het een ‘race to the bottom’ waarbij je uiteindelijk weinig verdient.

Prijsstelling

Kijk of de prijzen die jij aan je klanten kunt geven marktconform en/of concurrerend zijn, als je geen marge kunt maken, kun je beter niet de moeite nemen en een andere leverancier zoeken.

Klantenservice

Bij dropshipping is het zo dat jij, als webwinkel eigenaar, de klantenservice overneemt van de dropshipping leverancier. Dat betekent ook dat jij weer goed contact moet hebben met de klantenservice van de dropshipment groothandel.

Het is natuurlijk moeilijk om te weten hoe goed de klantenservice is, maar van groothandels zijn vaak geen reviews te vinden. Daarom is het vooral belangrijk goede afspraken te hebben met de leverancier. Lees de levervoorwaarden en garantievoorwaarden goed.

Bedenk wat cases en vraag de leverancier hoe hij deze zou afhandelen.