Wat is dropshipping / dropshipment


Dropshipping, ook wel bekend als dropshipment, is het process waarbij een webwinkel de order doorstuurt naar een dropshipping groothandel / dropshipping leverancier, die deze verwerkt en rechtstreeks opstuurt naar de klant van de webshop. Bij dropshipping maakt de webshop gebruik van de voorraad van, en verzending door, de dropshipment groothandel.

(dropshipping proces – klik voor groter)

Op Upyoursales.nl en ook op deze pagina, gaan we uit van dropshipping met een Nederlandse leverancier. In onze gratis database met dropshipping groothandels vindt je daarom ook alleen bedrijven die in Nederland gevestigd zijn. Bedrijven die niet in Nederland gevestigd zijn, maar wel aan Nederland leveren, zijn niet opgenomen in ons overzicht.

Om het proces van dropshipping te verduidelijken, hierbij een voorbeeld:

  • Tshirtmetgekketeksten.nl verkoopt T-shirts met leuke teksten via een webshop
  • Wanneer een klant een een t-shirt koopt en betaald heeft, zet de webwinkel de order door naar tshirt-groothandel.nl (in dit geval de dropshipping groothandel ook wel dropshipping leverancier)
  • Deze tshirt-groothandel verstuurt het t-shirt direct naar de klant

Het verschil tussen het bedrag dat de webshop ontvangt van de klant, en het bedrag dat de webshop betaald aan de dropshipping groothandel, is de winst

Afhankelijk van het systeem en de afspraken:

  • Moet de webshop zelf de groothandel (handmatig) betalen óf mag dit op rekening
  • Moet de webshop de order handmatig doorzetten, of kan dit via een geautomatiseerd systeem
  • Levert de groothandel een pakbon mee en/of verpakt hij de producten in het design van de webshop

Het automatiseren van het proces heeft natuurlijk zoveel mogelijk de voorkeur voor zowel de dropshipping leverancier, als de webshop, omdat dit de snelheid en het gemak ten goede komt.

Zoals bij alles zijn er zowel voordelen als nadelen voor de webshop en de dropshipping groothandel.

Wat zijn de voordelen van dropshipping voor de webshop?
  • Hoeft geen voorraad aan te houden
  • Geen werk van het verzenden
  • Minder, tot geen personeel nodig
  • Profiteren van het volume in pakketzendingen van de groothandel, daardoor b.v. concurrerend op verzendkosten en volgende dag levering
  • Profiteren van de efficiency van de groothandel in b.v. kosten besparen op verpakkingen, snelheid order verwerken
Wat zijn de nadelen van dropshipping voor de webshop?
  • Moet klachten oplossen, ook over zaken waar hij geen invloed op heeft, zoals de snelheid van de verzending / verpakking
  • Geen exclusiviteit, anderen kunnen óók zo makkelijk de producten van de dropshipping leverancier verkopen
  • Moet erop vertrouwen dat de groothandel producten telkens goed op voorraad heeft, zodat wanneer een klant besteld, het product ook (tijdig) geleverd word.
  • Draait in bijna alle gevallen op voor de retouren en blijft verantwoordelijk
Wat zijn de voordelen voor de groothandel?
  • Met het aanbieden van dropshipment is het mogelijk om meer wederverkopers te verkrijgen. Immers, de webshop/wederverkoper hoeft geen financiële risico’s te nemen en profiteert van het volume in pakket zendingen van de dropshipping groothandel. Dit maakt de drempel lager voor mensen om wederverkoper te worden en/of producten op te nemen in de webshop.
  • Voor de groothandel is er weinig verschil of hij aan een particulier of aan een ander bedrijf levert.
Wat zijn de nadelen van de groothandel
  • Het kan soms tijd kosten om de samenwerking op te starten (b.v. het maken van pakbonnen, beschikbaar maken technische koppeling etc.), terwijl de webshop uiteindelijk (bijna) geen order levert.