Geplaatst op: 25 januari 2019 door Martijn Heijmans in Artikelen

Waarom je niet teveel producten moet aanbieden in je (dropshipping) webshop


Als je uit duizenden producten kunt kiezen, dan is het verleidelijk om zoveel mogelijk producten in je webwinkel op te nemen. DOE DAT NIET.

Je klanten zullen niet begrijpen op welke markt je je richt (en je dus onderscheidt van andere webwinkels) en ze zullen door de bomen het bos niet meer zien.

Daarom deze tips:

  • Gebruik deze tools om meerdere producten in dezelfde productgroep/categorie te vinden. Als je je b.v. wilt richten op zaklampen, biedt dan alleen zaklampen en eventuele accessoires aan
  • Geef je webshop een naam die past bij deze product, in het geval van onze webwinkel iets als Zaklampen Winkel, of De Zaklamp Specialist
  • Maak hele duidelijke categorieën in je webwinkel, het is geen probleem om hetzelfde product in meerdere categorieën terug te laten komen, b.v. een zaklamp kan in de categorieën, handzaam, LED, op batterijen voorkomen.
  • Maak één of meerdere top X van producten aan, b.v. Top 10 beste LED zaklampen en Top 5 zaklampen met een accu. Dit kan klanten erg helpen met hun keuze
  • Mensen willen wel keuze, maar niet teveel keuze, daarvan krijgen mensen keuze angst wat resulteert in keuze verlamming. I.p.v. dan maar íets te kiezen, kiest men niks! Probeer b.v. maximaal 10 producten in een categorie te hebben.

Vandaar het belang is om winstgevende en populaire producten te vinden. Omdat je niet teveel producten in je webwinkel wilt hebben, wil je een productgroep waar vraag naar is en waar de marges de moeite waard zijn.