Nederlandse Dropshipping Groothandels // Hier Moet Je Op Letten

Foto van Martijn Heijmans - auteur van artikel
Martijn Heijmans - Dropshipping en Webwinkel Expert

Geplaatst: 15 januari 2020 in Artikelen


Bij dropshippen is vertrouwen erg belangrijk. De dropship leverancier moet jouw bestellingen natuurlijk netjes en op tijd inpakken en verzenden.

Hier een paar dingen waar je op kunt letten bij het zoeken naar een Nederlandse dropshipper:

Algemeen

  • Is de leverancier betrouwbaar? Zoek op internet of er klachten of juist positieve informatie is te vinden.
  • Biedt de leverancier een feed of API aan? Hiermee kun je automatisch producten importeren en eventueel orders doorzetten naar de leverancier, wat je veel werk kan schelen. Dit klinkt heel handig, en dat is het ook, maar niet veel Nederlandse dropship leveranciers bieden dit aan!

Verzenden en betalen

  • Wat is de verzendtermijn en voor welke tijd moet je orders doorsturen voor ‘next day delivery‘ (volgende dag bezorging). Waar bekend staat dat op de pagina van de dropshipper in onze database.
  • Verstuurt de dropship leverancier met een betrouwbare pakketdienst? Dit wekt vertrouwen bij klanten en zorgt ervoor dat pakketjes niet zoek raken. Ook is een goed track en trace belangrijk om vragen van klanten over de status van hun bestelling te vermijden.
  • Kun je betalen op rekening? Bij sommige leveranciers kun je betalen op rekening. Dit kan de snelheid van het bestellingen doorsturen bespoedigen, als de klant bij jou bestelt en betaalt heeft, kun je dit automatisch doorsturen naar de groothandel die het pakket dan verstuurt. Daardoor hoef jij niets meer te doen.
  • Levert de dropship groothandel een pakbon mee waar jouw logo op staat? En eventueel ook in verpakkingen met jouw logo? Een pakbon met jouw logo is vaak geen probleem, voor verpakkingen moet je goede afspraken maken. Sommige leveranciers zullen hiervoor een eenmalige vergoeding vragen voor het werk dat ze hiervoor moeten doen.

Na de verkoop

  • Hoe gaan jij en de leverancier om met retouren? Bij dropshipping is het gebruikelijk dat jij (als webwinkel) de retouren verwerkt en inneemt. Sommige leveranciers willen dit ook voor je doen, maak ook hier duidelijke afspraken over.
  • Het is gebruikelijk dat de webwinkel de klantenservice afhandelt. Natuurlijk ben je hierbij ook afhankelijk van de dropshipping leverancier, die moet b.v. soms onder garantie producten vervangen. Daarom is het belangrijk dat je goede directe lijnen hebt met de dropship leverancier. Aan de snelheid waarop hij reageert op mails kun je vaak al wat merken. Ook een direct telefoonnummer naar een contactpersoon kan fijn zijn.

Natuurlijk is het ook belangrijk om op je gezonde verstand te vertrouwen. Als de groothandel dingen belooft die te mooi om waar te zijn lijken, pas dan extra op!

[mashshare]