Top 5 Boeken Over Internet Marketing Voor Praktische En Theoretisch Ingestelde Mensen

Foto van Martijn Heijmans - auteur van artikel
Martijn Heijmans - Dropshipping en Webwinkel Expert

Geplaatst: 17 januari 2019 in Artikelen


Als je een dropshipping webwinkel gaat beginnen, betekent dit dat je een groot deel van je bedrijf hebt uitbesteed. Je hoeft geen voorraad aan te kopen, een magazijn te huren en je hebt geen personeel nodig om producten te versturen.

Maar dat betekent niet dat je achterover kunt gaan leunen!

Net als bij andere webwinkels is het belangrijk dat je klanten trekt. Het voordeel van dropshipping is dat jij daar je volledige tijd aan kunt besteden. Jij hebt immers niet de kopzorgen van voorraden, personeel enz.

Omdat op internet veel webwinkels concurreren om de gunst van een potentiële klant is het een goed idee om je te verdiepen in internet marketing. Zo heb jij een streepje voor en stijg je boven anderen uit.

Over internet marketing is veel geschreven en we kunnen ons voorstellen dat het moeilijk is om te kiezen uit alle boeken.

Tip: Houd je niet van lezen, maar wil je toch je toch leren hoe je van je webwinkel een succes maakt? Volg dan de NHA cursus Online Marketing (met gratis proefles) of de Internet Masterclass

Daarbij, voor sommige mensen helpt het om eerst meer theoretische kennis op te bouwen en dan zelf invulling aan hun marketingactiviteiten te geven.

Anderen hebben niet zo’n zin om veel te lezen, maar willen vooral direct praktisch aan de slag. Voor beiden is wat te zeggen, en het is heel persoonlijk wat het beste bij je past.

Daarom hier de 5 beste boeken voor internet marketing, waarbij we zullen aangeven of die het beste geschikt zijn voor theoretisch of praktisch ingestelde mensen.

Let op: Nederland hanteert een vaste boekenprijs. Daarom zijn boeken altijd overal hetzelfde geprijsd. Aanbiedingen mogen ook niet. Daarom noemen wij de prijs slechts één keer en niet per winkel.

1 – Basisboek Online Marketing (theorie)

We beginnen met het Basisboek Online Marketing. Door het lezen van dit boek krijg je een goede fundering om op verder te bouwen. Het is overduidelijk het meest geschikt voor theoretisch ingestelde mensen.

Het boek introduceert eerst het zogenaamde kernprocesmodel en belicht vervolgens de strategische aspecten van online marketing, waarbij dieper wordt ingegaan op online consumentengedrag. Hierna komen alle relevante aspecten van websites aan bod: het ontwerpen van effectieve sites, de site als distributie- of communicatiekanaal en de site als onderdeel van het product. Het boek wordt gezien als het standaardwerk voor online marketing.

Koop het Basisboek Online Marketing (€64.95) via Managementboek.nl of via Bol.com

2 – Doelgerichte SEO (iedereen)

SEO, een afkorting van Search Engine Optimisation, oftewel zoekmachineoptimalisatie is een belangrijk onderdeel van internet marketing.

Met deze techniek probeer je je website zo goed mogelijk vindbaar te maken in zoekmachines (vooral Google). Het ultieme doel is te zorgen dat wanneer mensen naar een specifiek product zoeken, jij het eerste resultaat in Google bent, of tenminste bij de eerste 10 staat. Daar klikken namelijk de meeste mensen op.

SEO is een effectieve, en vooral goedkope manier om klanten te trekken en kan dus niet ontbreken in de vaardigheden van een webwinkelier.

Dit boek is geschreven door de Nederlandse internet goeroe Tonny Loorbach en waar we dit normaal gesproken een praktisch boek zouden noemen, kunnen theoretisch ingestelde mensen ook niet om SEO heen. Een must read voor beiden dus!

Koop Doelgerichte SEO (€19.99) via Managementboek.nl of via Bol.com

3 – Vind ik Leuk – Facebook marketing: de leukste en makkelijkste manier om klanten te krijgen (praktijk)

Naast SEO, kan ook social media een belangrijke manier zijn om klanten te trekken. Facebook is daarbij de grootste speler. Alleen in Nederland zijn er al bijna tien miljoen actieve gebruikers, en dat aantal stijgt nog steeds.

Het is dan ook een aanrader om dit boek te lezen, want grote kans dat jouw toekomstige klanten Facebook gebruikers zijn.

Het boek claimt dat het je helpt een hoog bereik te creëren, je naamsbekendheid te vergroten en nieuwe klanten te werven. Low budget en zonder al te veel moeite. En dat klopt nog ook.

Dit is typisch een boek voor praktisch ingestelde mensen, het staat
vol praktische adviezen, how-to’s en succesverhalen.

Het staat in de marketing bestseller lijst van Bol.com en Managementboek.nl en dat is niet voor niets.

Koop Vind ik Leuk – Facebook marketing (€25.00) via Managementboek.nl of via Bol.com

4- Content – Zuurstof voor je klanten (theorie)

Waar vroeger SEO en het kopen van advertenties voor veel bedrijven voldoende was om aan klanten te komen, is er nu nog een nieuwe manier bijgekomen die aan populariteit aan het winnen is.

Deze nieuwe manier heet Content Marketing en is niet voor iedereen weggelegd. Met deze vorm van marketing gaat het om het schrijven van waardevolle en relevante artikelen.

Je kent het wel, als iemand veel van een product of productgroep weet en daar goed en veel over kan vertellen, dan wil je daarvan graag hulp bij het maken van je keuzes.

Ben je een expert of weet jij veel te vertellen over de producten die je wilt verkopen, of ben je bereid je erin te verdiepen en blogs, video’s en andere content te maken over de producten? Dan past Content Marketing waarschijnlijk bij jou. Een marketing methode die behalve tijd weinig kost en heel veel kan opleveren.

De auteur noemt zijn boek zelf praktijkgericht, maar zo zouden wij het niet kwalificeren. Vooral een aanrader voor theoretisch ingestelde mensen.

Koop Content – Zuurstof voor je klanten (€34.99) via Managementboek.nl of via Bol.com

5 – Handboek Google Adwords (praktijk)

Waar SEO, social media en content marketing vooral tijd kosten, is er nog altijd een andere heel belangrijke en niet te vergeten manier om klanten te trekken, adverteren.

Een efficiente manier van adverteren is Google Adwords. Daarbij worden je advertenties alleen vertoont aan mensen die naar specifieke producten zoeken. Als adverterende webwinkelier die horloges verkoopt, wil je niet de mensen bereiken die naar dekbedovertrekken zoeken, maar de mensen die zoeken naar horloges.

Dit principe hanteert Google met Adwords. Jij kunt kiezen bij welke zoekopdrachten jouw advertentie wordt getoond, en hoeveel je daarvoor wilt betalen. Dat klinkt makkelijker dan het is, en het is absoluut aan te raden je goed te informeren over Adwords voordat je ermee begint, dat bespaart je een hele hoop geld.

Daarom kan het Handboek Google Adwords niet ontbreken in deze lijst.

Koop Handboek Google Adwords (€27.99) via Managementboek.nl of via Bol.com

Bonus Adwords Tip: Ook al weet je nog niet wat je gaat doen, schrijf je nu al in bij Adwords en koppel een betaalmethode. Doe verder nog niets en ga verder met de voorbereidingen voor het starten van een webwinkel. Je zult zien dat Google je codes met gratis verdubbeling van Adwords tegoed gaat mailen om je over te halen te starten met adverteren.

[mashshare]