Een van de grote voordelen van Shopify is dat je gebruik kunt maken van het enorme ecosysteem. Door de duizenden apps en tientallen themes kun je altijd je ideeen tot uitvoering brengen.
Sommige apps zijn dermate goed dat je ze eigenlijk standaard zou moeten installeren. In dit artikelen zetten we ze op een rijtje voor je!
Ga je niet dropshippen maar zelf pakketjes verzenden? Installeer dan zonder twijfel Sendcloud!
Doordat inmiddels meer dan 15.000 webwinkels gebruik maken van SendCloud kun je gebruik maken van de goedkopere tarieven die Sendcloud heeft weten te bedingen bij vervoerders als PostNL, DHL en DPD. Naast thuisbezorgen kun je ook makkelijk extra diensten aanbieden als verzenden naar afhaalpunten.
Daarnaast kun je vanuit Shopify direct verzendlabels printen en stuurt het automatisch track en trace emails naar klanten. Willen klanten onverhoopt iets terugsturen? Dan kunnen ze dit heel makkelijk doen via het retourenportaal.
Met de gratis versie van de SendCloud Shopify App kun je als beginnende webwinkel prima uit de voeten, wil je meer functionaliteit, dan kun je ervoor kiezen om een betaald abonnement te nemen.
Als je producten wilt verkopen, dan moet je webwinkel natuurlijk ook goed gevonden kunnen worden. Dit kun je doen door je Shopify webshop overal te promoten, maar het is ook van belang dat je goed gevonden kunt worden in zoekmachines.
Met Plug-In zorg je ervoor dat je webwinkel optimaal in b.v. Google en Bing komt te staan.
De app scant je Shopify shop op eventuele SEO problemen en hoe je die op kunt lossen.
De gratis versie van Plugin SEO zal voor de meeste Shopify webwinkel eigenaren genoeg zijn, dus wat heb je te verliezen!
Zorgen dat mensen producten in jouw webwinkel kopen is al moeilijk genoeg, maar zorgen dat ze bij je blijven kopen is nog moeilijker! Gelukkig is er de app Smile: Rewards en Loyalty die je daarbij kan helpen.
Met deze app kun je een puntensysteem opzetten, waarmee klanten punten krijgen voor elke Euro die ze bij je uitgeven of voor elke andere klant die ze naar jou doorverwijzen.
Ook kun je ervoor kiezen om kortingscodes uit te delen aan (terugkomende) klanten. Je hebt volledige controle over hoe en wanneer je klanten beloond.
Met de gratis versie van Smile: Rewards & Loyality kun je een simpel loyaliteitsprogramma opzetten. Heb je meer functionaliteit nodig? Dan kun je upgraden naar een betaalde versie.
Het is belangrijk dat bezoekers van je webwinkel overtuigd worden om te kopen. Met Ultimate Sales Boost creëer je een zogenaamde ‘sense of urgency’.
Dit is een marketingterm die inhoud dat je ervoor moet zorgen dat klanten niet langer twijfelen over een aankoop. Beproefde methodes zijn het laten zien dat er een beperkte voorraad is, of dat een aanbieding beperkt geldig is.
Met Ultimate Sales Boost kun je bij een product tonen dat een aanbieding nog maar kort geldig is (eventueel met een teruglopende tijd) en dat je bijna geen voorraad meer hebt.
Ook vertrouwen is een belangrijk punt voor bezoekers van je webshop. Door het tonen van keurmerken en bekende logos van b.v. postbedrijven en betaalmogelijkheden kun je dat vertrouwen winnen.
Met Ultimate Sales Boost kun je die logos makkelijk toevoegen aan je website!
Ultimate Sales Boost kun je gratis gebruiken. De gratis versie biedt genoeg opties voor een beginnende Shopify webwinkel eigenaar, wil je meer functionaliteit dan kun je een betaald abonnement nemen.
Klanten kunnen vragen hebben voor én nadat ze iets bij je bestelt hebben. Een goede klantenservice is daarom ook zeer belangrijk. Immers goede service is ook de beste reclame voor jouw webwinkel.
Voor klanten is het ook fijn als ze makkelijk met je in contact kunnen komen. Met Facebook Messenger Marketing zorg je ervoor dat (potentiële) klanten je kunnen contacteren via een live chat dat werkt via Facebook Messenger.
In de live chat krijg je ook de chat historie die je hebt van de klant direct te zien.
Naast chatten met jou, kunnen klanten ook order notificaties via Facebook Messenger krijgen, maar je kunt ze ook marketing berichten sturen als ze zich daarvoor inschrijven.
De Facebook Messenger Marketing Shopify app is gratis.
Online reviews zijn tegenwoordig erg belangrijk. Bijna iedereen die iets online koopt, kijkt eerst naar de ervaringen van experts of andere kopers.
Met Yopto Reviews, Photots and Q&A voeg je makkelijk klanten review mogelijkheden toe aan je Shopify webshop. De ervaringen van andere klanten moeten nieuwe klanten er van overtuigen dat ze het juiste product kiezen.
Naast reviews, kunnen klanten ook zelf vragen en antwoorden, en foto’s toevoegen aan elk product. Natuurlijk wordt alles pas toegevoegd aan je webshop nadat jij het hebt goedgekeurd.
De basis versie van Yopto Reviews, Photos and Q&A is gratis en dat is voldoende voor de meeste beginnende webwinkels. Heb je meer functionaliteit nodig dan kun je een betaald abonnement aanschaffen.
Met de Channable Shopify app kun je je producten op meer dan 1000 prijsvergelijkingswebsites, affiliate netwerken en marktplaatsen beschikbaar maken. Hierdoor kun je meer verkeer naar je website krijgen.
Voor Nederlandse webshops zal het vooral interessant zijn om je producten op verschillende prijsvergelijking sites als Google Shopping, Vergelijk.nl, Beslist en Kieskeurig te krijgen. Qua marktplaats sites worden Bolcom, Amazon, Marktplaats.nl en Ebay ondersteunt.
Een overzicht van alle websites die Channable ondersteunt kun je hier vinden.
De Channable Shopify app stuurt automatisch al je producten naar je Channable account van waaruit je producten beschikbaar kunt maken op door jouw geselecteerde online marktplaatsen, affiliate netwerken en prijsvergelijkingswebsites.
Channable is gratis is om te installeren en kun je gratis proberen. Daarna moet je een betaald abonnement afsluiten dat afhankelijk is van de hoeveelheid producten en hoeveel websites waar je je producten naar toe wilt sturen.
Wil je meer leren over Shopify? Lees dan ook (openen in nieuw tabblad):