Geplaatst op: 11 oktober 2019 door Martijn Heijmans in Dossiers Shopify

5 (gratis) Shopify apps om snel en makkelijk je webwinkel te promoten


Nadat je een (dropship) Shopify webwinkel hebt gemaakt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk beginnen met geld verdienen. Daar heb je klanten voor nodig, in dit artikel leren we je verschillende manieren hoe je snel je eerste klanten trekt. Doordat je gebruik maakt van het Shopify platform is dit gelukkig heel makkelijk doordat verschillende apps je werk uit handen kunnen nemen.

Sommige methodes kosten slechts wat tijd en zijn dus gratis, anderen vergen een kleine investering, waarbij we zullen proberen te zorgen dat deze zo minimaal mogelijk zijn en/of snel wat opleveren.

Focus je op gerichte bezoekers

Natuurlijk is het makkelijk om bezoekers naar je webshop te lokken. Je kunt flink investeren door overal advertenties te plaatsen. Hierdoor kunnen heel snel, veel mensen bekend worden met jouw webwinkel.

Maar stel dat je smartphonehoesjes voor Samsung telefoons verkoopt, dan wil je alleen bezitters van een Samsung telefoon bereiken. Immers, de kans is heel klein dat iemand met een Apple telefoon een Samsung hoesje koopt.

Ook als je bijvoorbeeld herenhorloges verkoopt, wil je vooral mannen bereiken. Het doel is dus niet om zoveel mogelijk bezoekers op je webshop te krijgen, maar zoveel mogelijk gerichte bezoekers.

In internetmarketing heet dit ‘getargette’ bezoekers ofwel, doelgroep marketing.

Gelukkig zijn er op internet heel veel mogelijkheden om je promotie te richten op specifiek getargette groepen, meer daarover in dit artikel waarin we Shopify apps bespreken die je kunnen helpen bij de promotie van je webwinkel.

Ads by Varinode (gratis)

Net als jij, zijn er ook andere webwinkel eigenaren die op zoek zijn naar nieuwe klanten zonder daarvoor teveel te betalen.

De Shopify app ‘Ads by Varinode‘ is daar een oplossing voor. Met deze app worden advertenties van jouw webwinkel gratis op andere Shopify webshops getoond.

Als tegenprestatie toont de app ook automatisch advertenties van andere webshops in jouw Shopify webwinkel als je Varinode Ads hebt geïnstalleerd.

Varinode heeft er ook aan gedacht dat webwinkeliers het meeste aan getargette bezoekers hebben, daarom wordt je webshop in een specifieke categorie geplaatst en worden jouw advertenties alleen op relevante andere webshops geplaatst.

Om het eerlijk te houden is er een creditsysteem. Als er iemand op een advertentie klikt op jouw webshop krijg je een credit. Deze credits gebruik jij dan weer voor het tonen van jouw advertenties op andere webshops.

Klinkt ingewikkeld? Wees niet bang, als je de Shopify app eenmaal hebt geïnstalleerd gaat het allemaal automatisch!

De app is zeer populair en heeft een zeer hoge rating van 4.9 waar 5 het hoogst haalbaar is. Ook heeft het ongeveer 4000 reviews!

Tijdelijk krijgt iedereen die nu de app installeert 100 gratis credits!

Klik hier voor Ads by Varinode in de Shopify App Store

FREE Traffic & Ads by Sixads (gratis en betaald)

Deze Shopify app heeft enkele gelijkenissen met Varinode. Het is ook gratis, en ook bij deze app plaatsen andere webwinkel eigenaren iets van jou op hun website en als tegenprestatie toon jij iets van hen op jouw webwinkel.

De app wordt inmiddels door meer dan 60.000 webwinkel eigenaren gebruikt.

Je kiest een aantal producten die als ‘partner producten’ worden getoond in andere webshops, zoals je op bovenstaand plaatje kunt zien. Als tegenprestatie worden ook partner producten op de productpagina’s van jouw webwinkel getoond. Voor elk product dat jij op je webwinkel toont, wordt een product van jou op de webwinkel van iemand anders getoond.

Je kunt ook het uiterlijk van het ‘partner products’ gedeelte op je webwinkel aanpassen.

Klikt een bezoeker van jouw webwinkel op een partner product dan opent de link in een nieuwe tab, de pagina op jouw webshop blijft dus gewoon open staan en bezoekers kunnen in 1 klik terug naar jouw product pagina.

Lijkt het idee dat jouw producten als partner products op andere webshops je wel een goed idee, maar wil je zelf geen partner producten tonen? Dan kun je ervoor kiezen om te betalen.

Voor $9,99 per maand worden je producten 2.000 keer getoond op andere webwinkels als partner product. Voor $19,99 worden ze 5.000 keer getoond en voor $33.99 zelfs 10.000 keer.

Volgens de ontwikkelaars van Free Traffic en Ads by Sixads is de kans op kliks (dus bezoekers naar jouw webshop) 7 keer groter als je een betaald abonnement neemt.

Als je een duurder abonnement neemt, worden je producten ook getoond op populairdere webshops. Bij het duurste abonnement beloofd Sixads dat jouw producten op ‘premium stores’ worden getoond.

Alleen als je betaald kun je echt getargette bezoekers krijgen. Betalende klanten kunnen namelijk kiezen uit welk land bezoekers moeten komen om hun producten te zien. Bij niet betalende klanten is deze optie niet beschikbaar, je kunt dan alleen categorieën uitsluiten die niet passen bij jou webwinkel.

Klik hier voor FREE Traffic & Ads by Sixads in de Shopify App Store

Kit

Kit is een heel ander soort app dan bovenstaande. Je kunt het gratis installeren, maar je moet betalen voor de advertenties die het voor je toont.

De ontwikkelaars van Kit claimen dat het een soort digitale slimme assistent is die je kan helpen bij je promotieactiviteiten. Het idee erachter is dat je als zelfstandige webwinkelier zonder personeel niet overal tijd voor hebt, verstand van hebt, en het liefst zoveel mogelijk taken uitbesteedt.

Daarom is Kit ontwikkelt en de ontwikkelaars beloeven dat Kit je kan helpen met o.a. het volgende:

  • Dynamische Facebook advertenties maken en het retargetten (herhaaldelijk advertenties tonen) van potentiële kopers met de hoogste kans dat ze iets kopen.
  • Facebook en Instagram advertenties maken die je verkopen moet verhogen.
  • Plaatst Facebook updates om klantenbinding te verhogen
  • Stuurt gepersonaliseerde bedank mailtjes om herhaalverkopen te stimuleren.
  • Maakt en promoot kortingscodes om nieuwe en bestaande klanten te verleiden om weer iets te kopen.
  • Maakt rapporten die je inzicht moeten geven in je verkoop en marketing prestaties.

Klik hier voor Kit in de Shopify App Store

Referral Candy

Wat als je andere websites, vrienden en familie, en influencers kunt aanzetten tot het promoten van jouw webshop?

Dat doen ze natuurlijk niet zomaar! Maar als je ze een percentage van je omzet of winst geeft dan kan het heel interessant zijn. Daarvoor is het natuurlijk wel nodig dat je bijhoud wie een betalende klant naar jou heeft gestuurd.

Met Referral Candy kun je links aanmaken die bijhouden wie een klant naar jou heeft gestuurd. Als deze klant iets koopt, krijgt diegene die de klant naar jou heeft verwezen een beloning.

Met Referral Candy kan dat geld zijn, maar ook kortingscoupons voor jouw webshop of een cadeautje. De waarde is dan een percentage van het bedrag dat de betalende klant bij jouw heeft besteed.

Kies je voor een uitkering in geld, wat de meeste mensen zullen willen, dan zorgt Referral Candy ook voor de uitbetalingen. Zo hoef jij het geld niet over te maken en geen administratie bij te houden!

Voordelen en nadelen Refferal Candy en Affiliate marketing

Refferal Candy is een zogenaamde affiliate marketing app. Dit valt weer onder performance marketing, wat wil zeggen dat je alleen betaalt als er daadwerkelijk iets verkocht is. Bij adverteren op Google, Facebook of andere websites, betaal je voor de advertenties, maar je hebt dan geen zekerheid dat mensen iets bij je kopen.

Daarmee lijkt affiliate marketing wel héél prettig, omdat je nooit betaald als er niets verkocht is. Toch ben je vaak per verkoop meer kwijt, dan wanneer je heel gerichte advertenties inkoopt. Dit komt omdat er een percentage over de verkoop wordt gebruikt.

Ook kan iedereen advertenties kopen, waarmee het een methode is die voor iedereen bereikbaar is. Bij affiliate marketing moet je mensen overhalen om jouw webshop te promoten. Het kan lastig zijn om een groep te vinden die groot genoeg is om het interessant te maken.

Klik hier voor Refferal Candy in de Shopify App Store

Social Boost (gratis en betaald)

Als je begint met je webshop, dan vertel je natuurlijk vrienden en familie over je nieuwe onderneming. Ook is het gangbaar om het op je social media accounts te plaatsen en dan te hopen dat mensen het delen.

Toch blijkt dat het vaak niet heel veel oplevert, en daarom zul je één of andere tactiek moeten gebruiken wil je succesvol worden met social media. Sommige mensen zijn heel goed in het schrijven van posts of maken van foto’s die de doelgroep aanspreken, maar dit is niet voor iedereen weggelegd.

Een andere manier om te zorgen dat mensen je posts leuk gaan vinden, erop reageren en het delen, is door iets gratis weg te geven, met Social Boost is dit heel makkelijk!

Een mooi systeem is ook dat mensen punten kunnen verdienen als ze een post of pagina liken, op een post reageren, je volgen, een post delen etc. etc.

Des te meer ze doen, des te meer punten ze verdienen en onder de mensen met de meeste punten kun je dan een prijs verloten.

Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden met Social Boost, bezoek de Shopify App pagina voor allerlei andere mogelijkheden.

Klik hier voor Social Boost in de Shopify App Store