Geplaatst op: 23 januari 2019 door Martijn Heijmans in Dossiers Shopify

Hoe je Shopify geschikt maakt voor de Nederlandse markt in 2 of 3 stappen


In dit artikel leer je hoe je de populaire Shopify webwinkel software kunt inrichten zodat je er de Nederlandse markt mee kunt bedienen

Shopify is wereldwijd populaire e-commerce software waarmee je heel makkelijk je eigen webwinkel mee start. Het van oorsprong Canadese bedrijf heeft inmiddels meer dan 600.000 klanten die een webshop via hen hebben, daaronder een paar heel bekende merken als Tesla, Bose en Hallmark.

Oorspronkelijk was de software alleen beschikbaar in het Engels maar inmiddels werkt het bedrijf aan de ondersteuning van een aantal andere talen in de admin interface zoals Duits, Japans, Frans, Italiaans, Braziliaans Portugees en Spaans.

Nederlands staat dat vooralsnog niet bij, maar met een paar aanpassingen kun je je webshop prima geschikt maken voor de Nederlandse markt.

Daarvoor zijn de volgende stappen nodig:

  • Zoek een theme die bij je webwinkel past
  • Je theme naar het Nederlands vertalen (waar nodig)
  • Zorgen dat je klanten kunnen betalen met in Nederland populaire betaalmethodes zoals iDEAL, Paypal, creditcard, bankoverschrijving etc.

Stap 1 – Zoek een theme die al vertaald is

Shopify heeft een speciale theme store waar je zowel gratis als betaalde themes uit kunt kiezen. Het makkelijkst is om een theme te vinden die al beschikbaar is in het Nederland.

Gratis themes die op het moment van schrijven beschikbaar waren in het Nederlands zijn:

  • Debut
  • Simple
  • Pop
  • Supply
  • Boundless
  • Jumpstart
  • Venture
Shopify in het Nederlands vertaald.

Ga naar de Shopify Theme Store en installeer een theme, en sla stap 2 over, ga direct naar stap 3!

Stap 2 – Je theme naar het Nederlands vertalen

Shopify heeft een standaard tool waarmee je themes kunt vertalen, maar deze is nogal omslachtig en kost erg veel tijd.

Gelukkig bestaan er Shopify apps om je het je makkelijker te maken. Wij raden daarom aan om de Shopify App Bablic Translation te installeren.

Deze app vertaalt eerst de shop via een tool die vergelijkbaar is met Google Translate. Daarna kun je handmatig nog aanpassingen maken, maar het meestal zal al goed vertaald zijn.

Mocht je er dan nog niet uit komen, dan kun je voor een klein bedrag per woord je theme laten vertalen door een professionele vertaler.

Stap 3 – Zorgen dat je klanten kunnen betalen met iDEAL, bankoverschrijving etc.

Een webshop die aan Nederlanders verkoopt moet natuurlijk iDEAL ondersteunen, en dat kan met Shopify. Hiervoor heb je een zogenaamde payment gateway nodig. Shopify ondersteunt een hele hoop Nederlandse payment gateways, zodat je klanten kunnen betalen met iDEAL, Paypal, creditcard, bankoverschrijving, AfterPay, Klarna, etc etc.

Een overzicht van alle Nederlandse payment gateways die Shopify ondersteunen, vindt je hier.

Niet alle gateways hebben duidelijke documentatie hoe ze samen werken met Shopify, maar gelukkig een aantal wel. We raden aan om één van deze gateways te kiezen:

Als je deze stappen hebt voltooid, dan is je Shopify webwinkel klaar voor Nederlandse klanten!

Lees verder hoe je je Shopify webwinkel inricht voor dropshipping (zie kopje Shopify) en waarom je niet teveel producten in je webwinkel moet hebben.

Bonus Stap – Shopify gereedmaken voor Nederlandse verzenders als PostNL, DHL en DPD

Wil je niet dropshippen met je Shopify webwinkel? Dan kun je er voor kiezen om met een in Nederland bezorgende pakketdienst als PostNL, DHL, DPD, Transmission of UPS te verzenden.

Hiervoor heeft Shopify de app SendCloud. Dit is een must have voor elke Shopify Nederlandse webwinkel die niet aan dropshipping doet.

Hiermee koppel je je Shopify webwinkel aan de SendCloud dienst. SendCloud zorgt ervoor dat jouw klanten uit allerlei bezorg opties kunnen kiezen en dat jij de bijbehorende verzendlabels kunt printen.

Des te meer pakketten je verzend via SendCloud, des te minder je betaald. En het beste van alles, de SendCloud app is gratis, je betaald alleen de pakketbezorgdienst!